زیتون(روان شناسی ازدواج)

خدا که همه چی رو می دونه پس چرا همش مارو امتحان می کنه؟

 
 
http://baseirat.persiangig.com/shimi3.jpg
نسیم:استاد رضایی خدا که همه چی رو می دونه پس چرا همش مارو امتحان می کنه؟
 نسیم خانم همه ماباید به حکمت خدا اعتماد داشته باشیم گاهی امتحان و آزمون نه برای پی بردن به نتیجه آزمایش بلکه برای به کمال رسیدن امتحان دهنده انجام می‏شه اصلاً فلسفه و حکمت امتحان این که شخص در ضمن آزمون، کاملتر بشه مثلادر کنکور های آزمایشی افراد هم هزینه زیادی می کنند وهم هر هفته استرس امتحان رو تحمل می کنند در حالی که نتیجه آزمون آزمایشی تاثیری نداره جز اینکه باعث کاملتر شدن افراد و پرورش نخبه ها می شه. اگر در جهان خلقت صحنه هایی که ابراهیم (ع) در ذبح اسماعیل (ع) به رغم محبت به فرزندش آفرید، نبود و یا نمایش عشق یوسف (ع) و اعتماد او به خداوند در حالی که در اوج شهوت و زیبائی بود و همه چیز برای او مهیا و... آیا جهان بدون این صحنه‏ های زیبا،عالی و شگفت آور ،  بازکامل‏ترین و زیباترین جهان بود این نکته همان است که فلاسفه از آن به نظام احسن تعبیر می‏کنند.
  آزمون‌ها از دو جهت هدف خلقت را تأمین می‏کند: نخست خلق زیباترین و کامل‏ترین عالم و دیگری که از دل نکته نخست در می‏آید و آن اینکه اراده الهی به آن تعلق گرفته که کمال انسان در کوره آزمایش‌ها و در پس سختی‏ها به دست او برسد، مانند سنگ و فلزات مختلف که باید در آزمایشگاه‌های مختلف و در کوره ‏ها و درجات مختلف، حرارت و آزمایش دیده شود تا فلز خالص پدید آید.
قرآن مجید به این حقیقت تصریح کرده و می فرماید: "او آنچه را شما در سینه دارید،‌ می آزماید تا دل های شما کاملاً خالص گردد و او به همة اسرار درون شما آگاه است".(عنکبوت، 2 و 3)
  اگر آزمایش الهی نبود، استعداد‌ها شکوفا نمی شد و میوه های اعمال بر شاخسار نمایان نمی گشت. معلوم است که امتحان برای پاداش و کیفری است که بشر با آن مواجه خواهد شد.(المیزان، ج 20، ص 5)
  این یک شیوه کلی و سنت دائمی پروردگار است که برای شکوفا کردن استعدادهای نهفته و از قوه به فعل رساندن آن‌ها را می آزماید یعنی همان گونه که فولاد را برای استحکام بیشتر در کوره می گذارند تا به اصطلاح آبدیده شود فلز خالص تر به دست آید، آدمی را نیز در کوره حوادث سخت پرورش می دهند تا مقاوم و خالص گردد. (نهج البلاغه حکمت 90)
  علی علیه السلام می فرمایند: گرچه خداوند بزرگ به روحیات بندگانش از خودشان آگاه تر است ولی آن‌ها را امتحان می کند تا کارهای خوب و بد که معیار پاداش و کیفر است از آن‌ها ظاهر گردد. (اصول کافی، ج 4، ص 148)
نویسنده : هاشم : ۱:٠۳ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٠/۱٠/٢٢
Comments نظرات () لینک دائم