زیتون(روان شناسی ازدواج)

"بشقاب غذای سالم"

سیده زهره طباطبائی

 

اهمیت میزان و نوع غذا

شکل‏ گیری رفتار تغذیه ‏ای کودک در سال‌های اول زندگی  همگام با شکل‏ گیری سایر عوامل شخصیتی و رفتاری او در تعیین سرنوشت و روند زندگی آینده ‏اش موثر و بااهمیت است.

ارتباط محکم و اثبات‏ شده بین تغذیه و رفتار وجود دارد.  کمبود مواد مغذی احتمالی ناشی از سوءتغذیه، به‌خصوص در چند سال اول زندگی قادر است اثرات مخربی در تکامل سیستم عصبی و در نتیجه بر چگونگی رفتارها و کنش‏های فردی و در نهایت روی جایگاه اجتماعی شخص داشته باشد. به عنوان مثال فقر آهن، زمینه ‏ساز کم‏خونی و بی‏حالی و عدم تمرکز کافی برای انجام کارهای روزمره یا طی مدارج تحصیلی خواهد بود که قاعدتا در زندگی فرد بسیار سرنوشت‏ ساز خواهد بود.

در نوجوانان مقدار و نوع غذاها و میزان و نوع ورزش بر روی قد، رشد و سلامت تاثیر دارد.


بدغذایی، کم‌غذایی و نیمه‌گرسنگی باعث تغییر شخصیت افراد می‌شود.(+)

 چگونه تغذیه ایی سالم داشته باشیم؟

 در مواجهه با  این سوال  نیازمند بررسی 7نکته هستیم:

1- چه مواد غذایی باید در برنامه روزانه  مان باشد که برآورده‏ کننده تمامی نیازهای ما باشد؟

2- آنها را چگونه طبخ کنیم؟

>>آشنایی با چند نکته ساده اما مهم برای طبخ یک غذای سالم و مغذی

 3- هرکدام از آنها را چگونه و در چه زمانی بخوریم؟

به دلیل تاثیر بی‏نظیری که توجه به تغذیه سالم و ورزش می‌تواند در سلامت آینده فرد و جامعه داشته باشد،  سال‌هاست که تمرکز و تلاش برنامه ‏ریزان و متولیان سلامتی در کشورهای توسعه یافته نیز در راستای  حفظ سلامتی، بر محور آموزش و اصلاح تغذیه قرار گرفته است.

ارائه "بشقاب غذای سالم" و "بشقاب من" نیز در این راستاست.

 که یک جایگزین مناسب برای هرم غذایی است. این تصویر جدید، بشقابی است که بر اساس گروه های غذایی  به بخش های مختلفی تقسیم بندی شده است. چهار گروه اصلی از منابع غذایی  مورد نیاز شامل گروه سبزجات،میوه ها ،پروتئین ها  و غلات بر اساس مقدار مورد نیاز در داخل بشقاب قرار دارند.

 

http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/images/healthy-eating-plate-700.jpg

http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/healthy-eating-plate/index.html

Herb Knowledgebase


Nutrition Info - Foods by Portion

  

 >>مقایسه"بشقاب غذای سالم " با "بشقاب من"

http://www.vasseghy.ir/index.php?ToDo=ShowArticles&AID=7854

 به نظر می‌رسد همه آن چیزی که برای نیل به این هدف و دستیابی به یک برنامه غذایی قابل اتکا

لازم است، محدود به نکات اساسی ذکرشده در بشقاب غذای سالم نباشد و چیزی فراتر از مسایل

بیان‌شده در رسیدن به سلامتی وابسته به تغذیه دخیل است,

و یکی از جنبه هایی که باید بررسی کنیم عبارت است از این که :

4-چه غذایی سازگار با طبع ماست؟

>>طبع در کنار طعم و طبخ +

نقش مزاج در انتخاب دستور غذایی

>>طبع انسان و غذاها(سرد-گرم-تر-خشک)

5-جنبه دیگری که در انتخاب مواد غذایی باید در نظر بگیریم این است که آیا این محصولات غذایی ارگانیک و فاقد کودهای شیمیایی هستند؟


>>سبزیجات تازه با طعم...

 دکتر محمد دریایی,متخصص تغذیه و گیاهان دارویی در کتاب"الگوی صحیح تغذیه"اصول فونکسیونی تغذیه

را شرح می دهند و می نویسند:

"در طبیعت هرچه هست اهمیت دارد و ضروری است.

زیرا اگر چنین نباشد,نظام طبیعت از هم خواهد پاشید.

تنوع اقلیم ها - رویش گیاهان و زیست حیوانات در هر اقلیم معین -

رستن میو ه ها و سبزیجات خاص در فصول

خاص و....همه نشان از رابطه و وظیفه متقابلی دارند که

پدیده ها ضرورتن در نظام هستی بازی می کنند."

 و در جای دیگری از کتاب می نویسند:

"انسان می تواند از طریق طبیعی خواری و بهره گیری از اصول فونکسیونی در تغذیه..

بر طول عمر خود بیافزاید."

و سپس در کتاب چند توصیه کاربردی این نظریه را ذکر می کنند.

 یکی از توصیه ها به نقل از کتاب عبارتست از :

-"از مصرف مواد غذایی که در اقلیم های دیگر ی غیر از منطقه زیست شما

به عمل می آیند,خودداری کنید."

 با توجه  به  این توصیه  در انتخاب غذا باید بررسی کنیم که :

6-آیا این غذا متعلق به اقلیم منطقه زیست ماست؟

بنابراین خوردن میوه ها و گوشت های وارداتی به نفع ما نیست.

 و در قسمتی از کتاب  به این مهم اشاره شده است که:

"دستکاری,رابطه فونکسیونی عناصر را در مواد غذایی به هم می زند.

کارشناسانی که به زعم خود با استفاده از علم ژنتیک,در میوه ها و گیاهان دست کاری کرده

و آنها را

تغییرشکل می دهند,در نظم طبیعت اخلال می کنند.

دستکاری در هر زمینه ای از طبیعت, می تواند فاجعه به بار آورد."

بنا براین در هنگام انتخاب غذا باید بررسی کنیم که:

7-آیا این غذا طبیعی و دستکاری نشده است؟!

 *کتاب الگوی صحیح تغذیه/مولف محمد دریایی.تهران:سفیر اردهال,1386.

به نقل از خبرآنلاین ,با این که کشورهایی مانند زیمبابوه، موزامبیک و مالاوی

به شدت از فقر غذایی رنج می‌برند، اما هیچ‌کدام حاضر نیستند

از آفریقای جنوبی ذرت وارد کنند،

چراکه آن‌ها از ذرت‌هایی که به روشهای ژنتیکی تغییر یافته‌اند(تراریخته)، می‌ترسند.

اهمیت ورزش:

>>ورزش کردن، تمایل به تغذیه سالم را افزایش می‌دهد

>>حکیم بوعلی‌سینا در کتاب قانون در بحث تدابیر مشترک،

مهمترین تدبیر را در درجه نخست، ورزش کردن و سپس تدبیر غذا و تدبیر خواب می‌داند

و از این رو سخن خود را با تدبیر ورزش آغاز می‌کند...

 >>دیدگاه های پرفسور منوچهر جعفریان درباره تغذیه با نقد زیتون برنگ زیتونی


 

نویسنده : هاشم : ۱۱:٤٢ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٠/۱٢/۱٧
Comments نظرات () لینک دائم