زیتون(روان شناسی ازدواج)

عقل

سیدحسن خمینی گفت: تمام رفتارهای امام تابع یک نظام عقلانیت انسانی است وایشان در تصمیم های شخصی ، سیاسی و اجتماعی هیچگاه به رمل و خرافه و امور غیر عقلانی متکی نبود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران در جمع اعضا وکارکنان دفتر حضرت امام ،رییس، قائم مقام، معاونان، مدیران و کارکنان موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) ،رییس وکارکنان پژوهشکده امام خمینی وانقلاب اسلامی ، نمایندگی های موسسه در قم ، اصفهان ، خمین و شبه قاره ، موسسات عروج فیلم و عروج چاپ ،پرتال امام خمینی و پایگاه اطلاع رسانی وخبری جماران به مناسبت آغاز سال جدید با بیان اینکه سخن گفتن از امام، یک موضوع شخصی نیست، اظهار داشت: شیعه به هیچ عنوان یک فرد را به عنوان بت، تقدیس نمی کند، ما اگر یاد امام را زنده نگه می داریم، بخاطر این است که امام یک نماد تمام عیار است.نماد استقلال ، آزادی ، جمهوری اسلامی ،چنانچه اگر یاد پیامبر (ص)را مدام در همه جا، ذکر می کنیم، یک مساله فردی نیست. او بشری است مثل همه اما او نماد است چون رسول خدا است. امیرالمومنین، فاطمه، امام حسین را بزرگ می پنداریم، چون همانند یک پرچم هستند این پرچم را سر دست نگه می داریم تا دور آن جمع شویم. تکریم این بزرگواران ، نیاز ماست و این مائیم که محتاج پرچم های هویت خویش هستیم.

سیدحسن خمینی با اشاره به سرود گروهی از جوانان گرگان که در این دیدار دروصف ایشان اجرا کردند ،گفت: همه مصائب در جامعه از منیت ها شروع می شود. کسانی که در مجموعه های منتسب به امام کار می کنند، شرعا و قانونا، حق ندارند، فردگرایی کنندوباید به این توجه داشته باشند که اگر از امام می گوییم ، باز بخاطر شخص پرستی نیست بلکه بخاطر نگه داشتن پرچم اسلام است .

سیدحسن خمینی با بیان اینکه عقلانیت با توکل و دعا منافات ندارد، گفت: انسان وقتی ازطریق عقلانی به تصمیم رسید آن گاه توکل می کند و به بزرگان دین متوسل می شود همچنان که از خداوند همواره می خواهد که تصمیم صحیح را برای اوپدید اورد پس دعا در طول رفتار عقلانی است . پیامبر در جنگ خندق، منتظر جبرئیل نبود. در جنگ احد تصمیم گیری عقلانی کرد. پیامبر هیچ وقت، بدون برنامه به جنگ نرفت.

وی اظهار داشت: امام در طول دوران انقلاب و دفاع مقدس دقیقا مطابق با قواعد عقلانی جامعه پیش رفتند. اما این پیشرفت بخاطر خدا بود همانطور که عقلانیت امیرالمومنین برای خدا و عقلانیت معاویه برای نفس بود. عقلانیت دشمن برای غیرخدا است. برای خدا کار کردن، کار را ارزشمند می کند اما دلیل نمی شود چون برای خدا کار می کنیم، پس به عقلانیت پشت پا بزنیم. مثلااقتصاد قواعدی دارد. نقدینگی بالا در جامعه تورم به وجود می آورد. باید به این قواعد، تن داد.

سید حسن خمینی در ادامه اظهار داشت: امام اخلاقی زندگی کرد. هرگز پا روی اخلاق نگذاشت. هیچ وقت بخاطر هدف، چیزی را توجیه نکرد. وقتی منیت انسان آغاز می شود، کار به ضداخلاق می کشد. منیت انسان را به سقوط اخلاقی می کشاند.امام قبل از هر چیز یک معلم اخلاق است ، یک عارف است کسی است که منییت را در خویشتن نابود کرده است .رذایل اخلاقی دروغ ، تهمت ، غیبت ، کینه ، حقد وحسد را در خود از بین برده است .

وی در خصوص وحدت ملی گفت: در گوشه گوشه رفتارهای سیاسی امام از سال 42، آنچه اساسا بروز و ظهور دارد، وحدت است. اینکه جامعه، چندپاره نشود اینکه همه، “ما” بشود. یادمان باشد “همه با هم” شعار امام بود. باید “همه با هم” باشیم تا “من و تو” پیدا نشود.

سیدحسن خمینی اظهار داشت: امام فقیهی است که اخلاق را در رفتارهای خود رعایت می کند ودر تصمیم گیریها به عقلانیت اتکا داردو به عنوان یکی از مهمترین امور راهبردی به وحدت ملی تکیه می کند.

سیدحسن خمینی در پایان با بیان اینکه مجموعه منتسب به امام، توانمندی های بالایی دارد، خطاب به کارکنان موسسه تنظیم و نشر آثار امام گفت: ما همواره باید چشم به جلو داشته باشیم. خود را نقد کنیم. اشکالات را ببنیم. اما نباید از توانمندی ها و زحمات، چشم بپوشیم. ما باید هر سال خود را برای کارهای بزرگتر آماده کنیم.

پیش از سخنان سید حسن خمینی یک گروه سرود از استان گلستان ، سرودی را در وصف نوه امام خواند که سیدحسن خمینی ضمن تشکر از آنان توصیه کرد اینگونه اشعار و سرود ها در وصف امام خوانده شود .وی در همین زمینه به خاطره ای از امام اشاره کرد که در برابر تعریف و تمجید مرحوم فخرالدین حجازی از امام واکنش نشان داده بود

نویسنده : هاشم : ٥:٢٦ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/۱/٢٦
Comments نظرات () لینک دائم