زیتون(روان شناسی ازدواج)

شکم صاف-(1)

 سیده زهره طباطبائی

همه می دانیم چاقی عامل خطری برای ابتلا به دیابت  و بیماری های قلبی  است. البته این بدان معنی نیست که همه افراد چاق به این بیماری ها دچار می شوند. افرادی که دارای چربی دور شکم هستند، در مقایسه با افرادی که در قسمت لگن و ران چربی بیشتری دارند، در معرض خطری بالاتری برای ابتلا به این بیماری ها هستند.

چربی دور شکم با سندرم متابولیک (مجموعه ای از علائم که بر احتمال بیماری قلبی و دیابت می افزاید) ارتباط دارد.

چاقی مرکزی، "چاقی سیبی شکل" است که به طور عادی به "چاقی شکمی" معروف است. این نوع چاقی، حاصل تجمع چربی‌های احشایی است که منجر به افزایش دور کمر می‌شود. در "چاقی گلابی شکل"، قسمت ران‌ها و باسن فرد دچار چاقی می‌شود.

 این چربی‌ها از کجا می‌آیند؟

  • دلیل اصلی چاقی، عدم تعادل انرژی در بدن است. به این معنا که انسان بیشتر از آن که کالری بسوزاند، کالری مصرف می‌کند.
  • چاقی‌های شکمی ممکن است به دلایل ژنتیکی  ایجاد شوند.

 یکی از دلایل این نوع چاقی، مواد غذایی‌ای هستند که در طول شبانه روز مصرف می‌کنیم. استفاده زیاد از چربی‌ها و غذاهای شیرین یکی از اصلی‌ترین دلایل به شمار می‌روند. داشتن یک برنامه غذایی سالم و متعادل، بهترین راه مقابله با این مشکل است. برای این کار از مقادیر زیادی میوه و سبزی استفاده کنید.

  • دلیل دیگر کم‌ تحرکی است. ورزش کردن راهکاری بسیار مناسب برای جلوگیری از چاقی شکم است (حتی قدم زدن کوتاه).
  •  

    مطالعات نشان می ‌دهد بافت چربی، به‌ خصوص در نواحی دور شکم، می ‌تواند باعث ترشح هورمونی شود که این هورمون تحریک‌کننده رشد سلول‌های بافت چربی و نیز اشتهای فرد است.

    این هورمون نوروپپتید Y نام دارد.

 اگر رژیم غذایی مناسب و فعالیت خوبی در طول روز دارید ولی هنوز از چاقی شکمی رنج می‌برید، ممکن است مشکل از جای دیگری باشد:

  • بهتر است از لحاظ غده تیروئید مورد معاینه قرار بگیرید.

گنجاندن جلبک‌های دریایی تازه در رژیم غذایی برخی از افراد چاق که عامل اضافه وزن و چاقی آن‌ها ‌تعادل‌نداشتن غده تیروئید ذکر می‌شود، بسیار موثر است. به اعتقاد درمانگران طب سنتی چین و تبت استفاده از جلبک‌های دریایی 3 تا 4 بار در رژیم غذایی هفتگی می‌تواند تاثیر زیادی در تقویت غده تیروئید و بهبود عملکرد آن در بدن داشته باشد. ایجاد تعادل و توازن در عملکرد این غده موجب بهبود متابولیسم بدن و تسریع روند کاهش وزن در افراد چاق می‌شود.

 استرس و اضطراب به خصوص در زنان نیز می‌تواند باعث چاقی شکمی شود. به این ترتیب که پس از پایان استرس، هورمون کورتیزول ترشح و باعث ذخیره چربی در اطراف ناحیه شکمی می‌شود. علاوه بر این، گاهی افراد بر اثر استرس به پرخوری روی می‌آورند که همین عامل هم یکی دیگر از دلایل است.

  • الکل شکم را چاق می‌کند، زیرا سوخت و ساز بدن را کاهش می دهد و کالری‌هایی را که مصرف نشده‌اند، مستقیم در ناحیه شکم ذخیره می‌کند.
  • بسیاری از داروها هم هستند که عوارض جانبی داشته و باعث چاقی شکمی می‌شوند.

کسانی که به صورت بی رویه از قرص های ضد بارداری، آرام بخش، مسکن و قرص های ضد اشتها مصرف می کنند، پس از مدتی ممکن است دچار چاقی موضعی شوند.

چگونه چاقی شکمی را تشخیص دهیم؟

 

از شکم تنفس کنید تا شکم تان کوچک شود

 


اولین چیزی که می‌توان به وسیله آن از چاقی شکمی آگاه شد، اندازه‌ گیری دور کمر است.

در زنان دور کمر 88 سانتیمتر به بالا و در مردان 102 سانتیمتر به بالا می‌تواند هشداردهنده باشد.

 

 

  برای داشتن شکم صاف چه کنیم؟


این بافت چربی  ، برای بدن یک انبار انرژی است و بدن مازاد نیاز خود را در آن ذخیره کرده ، در مواقع نیاز، از آن برداشت می کند . پس باید کاری کرد که بدن نیازمند انرژی بافت چربی شود .

7اصل برای  تناسب وجود دارد.

1- رژیم غذایی سالم

2- دفع مواد زائد  و مبارزه با یبوست

3-تنفس صحیح و رساندن اکسیژن

4-ورزش

5-ماساژ

6-آرامش روانی

7-خواب خوب و کافی

 1-رژیم غذایی درست

 یک خودکار بردارید و هر چه می‌خورید بنویسید. افرادی که به‌مدت دست‌کم 3 هفته از غذاهایی که می‌خورند یادداشت بردارند، یک و نیم کیلوگرم بیشتر از افرادی که این کار را انجام نمی‌دهند وزن کم می‌کنند.

 صبحانه را از دست ندهید.

تخم‌مرغ: یک غذای مناسب برای وعده صبحانه است .بهتر است بیشتر از 3 بار در هفته تخم مرغ نخورید.(بفرموده امام صادق هیچ غذائی بهتراست درهفته 3مرتبه بیشترخورده نشود یعنی اگرامروز تخم مرغ خوردیم روزبعد نخوریم وروزبعدش هم نخوریم روزی سوم بخوریم)

 

  • غذا باید  مطابق با طبع و مزاج باشد باشد. نکته اساسی در تناسب اندام« اراده » است .
  • هر رژیم غذایی محدود از کالری که روش‌های غذا خوردن سالم را تقویت نماید و رفتارهای صحیح غذایی را در شما شکل دهد می‌تواند مفید واقع شود و نکته معجزه آسایی برای رژیم لاغری شکمی وجود ندارد.


علاوه بر این باید بدانید که هر چند تبلیغات برای رژیم‌های معجزه آسا و چند روزه مبنی بر بهبود سریع مشکل وزن ممکن است جذاب به نظر برسد، ولی این رژیم‌های بسیار محدود فقط باعث لاغری در ناحیه صورت و افتادگی پوست به همراه عوارض خواهند بود که شما را قبل از رسیدن به کاهش سایز شکم و از بین بردن چربی در ناحیه مرکزی ناامید می‌نمایند.

رژیم لاغری شکمی همان رژیم سالم و محدود از کالری است که مصرف چربی تک زنجیره‌ای غیر‌اشباع و کاهش استرس در آن تاکید شده است.

 

  • غذاهای حاوی کلسیم را به مقدار کافی دریافت کنید.تحقیقات در دانشگاه «تنسی» آمریکا نشان می‌دهد، افرادی که روزانه 1200 میلی‌گرم کلسیم دریافت کنند، 60 درصد کمتر از سایران در معرض خطر اضافه وزن هستند.
  • غلات کامل و سبوس دار مصرف کنید.

مقدار فیبر این محصولات بیشتر بوده و به کنترل قند خون و تنظیم انسولین نیز کمک می‌کند. انسولین همان هورمونی است که بدن شما دستور می‌دهد در ناحیه شکم چربی ذخیره کند.

 آرام و کامل غذا را بجوید.

 

مواد غذایی

مقدار

 

غذاهایی که باید تا حد امکان محدود شود

شیر و ماست

2 لیوان در روز

شکر و قند (حتی المقدور محدود شود )

پنیر

روزانه 30 گرم

انواع و اقسام شیرینی ها خصوصاً شیرینی خامه ای

دوغ کم نمک بجای نوشابه

 

غذاهای سرخ کرده

میوه ها (انواع مختلف)

ترجیحاً به صورت خام و با پوست

3 تا 4 عدد روزانه

شکلات، نوشابه، ژله

میوه های خشک شده مثل برگه، انجیر خشک و کشمش

تا 10 عدد روزانه

روغن حیوانی

سبزی ها:

سبزی خوردن ، سبزی های سالادی و سبزیجات پخته

سبزیجات متنوعی در ایران در دسترس ما وجود دارد. خانواده هایی که عادت دارند در کنار غذا سبزی خوردن میل کنند، همیشه میزان بالایی ویتامین، املاح و فیبر دریافت می کنند. دریافت فیبر موجب کاهش جذب چربی غذا می شود،

 

5-3 پیش دستی در روز

کره و خامه (به میزان کم مفید است ولی بیش از نیاز نباید مصرف شود)،

سس مایونز و کچاپ

گوشت های (گوسفند، گوساله و مرغ بدون چربی)

برای گوشتخواران.

بهترین راه پخت گوشت و مرغ برای کسانی که رژیم دارند، کباب کردن و بریان کردن است.

 

روزانه 150-100 گرم

سوسیس و کالباس

انواع ماهی

 

 

ماهی آزاد

 

هفته ای 1 یا 2 مرتبه

سیب زمینی سرخ کرده و چیپس

جگر برای گوشتخواران و بانوان سالم

هر هفته

نمک و ادویه

برنج

روزانه تا 10 قاشق

خیار شور و ترشی های شور

نان(سنگک و بربری بهترین نان هاست)

 

 

 

ماهی دودی، پیتزا،بادام، پسته و فندق شور، ماهی تن با روغن و دیگر کنسروها که دارای روغن و نمک زیادی هستند.

 

قهوه و چای بیش از اندازه

 

همچنین در روز به میزان کافی آب مصرف شود. بدن ما روزانه به 8 لیوان (2 لیتر) آب نیازمند است که از طریق نوشیدنی ها و غذاها تأمین می شود.

 آب به طرق مختلف کمک می‌کند وزنتان را پایبن بیاورید.  آب بعنوان نوعی سرکوب‌گر اشتها عمل می‌کند. شما باید فقط وقتی واقعاً گرسنه‌تان است غذا بخورید و نوشیدن آب کمک می‌کند این زمان‌های گرسنه بودن را کمتر کنید.

 نوشیدن آب به کلیه‌هایتان کمک می‌کند مواد زائد و چربی‌های اضافه را از بدنتان بیرون کند. اگر به‌ اندازه کافی آب ننوشید، کبدتان در متابولیسم چربی تنبل‌تر می‌شود.

 2-با یبوست مبارزه کنید

میوه و سبزی زیادی بخورید و غلات کامل را در الویت قرار دهید: ماکارونی، برنج، نان... این سه گروه غذایی تضمین کنندۀ یک گوارش سالم و خوب هستند. زیاد آب بنوشید. خودتان را مجبور کنید که به میزان کافی آب بنوشید.(برای جلوگیری ازیبوست روغن زیتون بخوریم اگرکمترازروزی سه مرتبه دستشوئی پرداشته باشیم یبوستی هستیم وآب رابعداز2ساعت ونیم بعدغذا بنوشیم )

 3-درست تنفس کنید

یکی از بهترین روش ها برای به کار واداشتن شکم، تنفس از طریق ناحیه شکم است: هنگامی که هوا را به داخل می‌برید، شکم تان را پر از هوا کنید (و نه شش های تان را)، سپس هوای بازدم را از شکم بیرون بدهید. تنفس توسط شکم راهی بسیار خوب برای ریلکسیشن هم هست.


http://majid-wushu.blogfa.com/post-52.aspx

 

4-ورزش 

مریم طوسی

http://www.khabaronline.ir/news-161540.aspx

تحرک قلبی - عروقی به شکل دویدن ،‌ پیاده روی ، دوچرخه سواری می تواند به سوزاندن کالری ها کمک کند . ورزش آئروبیک همراه با یک رژیم غذایی متعادل می تواند به شما در کاهش چربی روی عضلات کمک کند . با انجام ورزش هایی با ریتم آرام مثل شنا، بدن با استفاده از اکسیژن، شروع به سوزاندن چربی ذخیره شده خود می کند. ورزش کردن برای بدن فواید بسیاری دارد . از آن جمله، افزایش استحکام عروق و در نتیجه کاهش ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است. ضمنا در اثر انجام تمرینات ورزشی، توان بدن در استفاده از قندها افزایش یافته و احتمال ابتلا به دیابت کمتر می شود.

بافت های بدن، به مرور زمان، سفتی و فرم طبیعی خود را از دست می دهند. با انجام ورزش از شل شدن و دفرمه شدن عضلات جلوگیری می کنیم، همچنین اراده قوی تری برای ادامه رژیم غذایی در ما به وجود می آید. با ورزش احساس نشاط و اعتماد به نفس بیشتری می کنیم.

با استفاده از ورزش استرس را از خود دور کنید.

گر چه داشتن شکم کاملاً تخت و صاف یک هدف بسیار مشکل می باشد که نیازمند صرف وقت زیادی است ولی با این وجود دلایل مهم دیگری نیز برای ورزش شکم وجود دارد . عضلات شکم باعث بهبود وضعیت بدن ،‌ کاهش کمردرد و کاهش صدمات می شوند .

 http://www.goodhousekeeping.com/health/fitness/fitness-cruise-abs-0706#slide-4

 5-شکم تان را ماساژ دهید

در رختخواب، هنگام چرت بعد از ظهر، در زیر دوش آب و هر موقعیت مناسب دیگری شکم تان را ماساژ دهید،ل یک یا هر دو کف دست را به روی شکم گذاشته و با حرکات دایره ای شکل به انجام برسانید.

 احتیاط:

قبل از آغاز این روش ها با پزشک خود مشورت کنید.

 منابع:

تبیان

همشهری

برترین ها

پارسی طب

 

کاهش وزن سریع و شدید به کبد آسیب جدی وارد می کند.

 

http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1584536

 

بفرموده امام صادق بهتراست هیچ غذائی را درهفته بیش ازسه مرتبه نخورد یعنی اگرامروز تخم مرغ خوردیم بهتراست فرداوپس فرداتخم مرغ نخور روزبعدش بخوریم

نویسنده : هاشم : ٧:٠٧ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/٢/٤
Comments نظرات () لینک دائم