زیتون(روان شناسی ازدواج)

هوش تنها در عدد آی‌کیو خلاصه نمی‌شود

  • ترجمه: علی‌رضا سردشتی-روزنامه شرق

  • اگرچه هوش از موضوعاتی است که در حوزه روان‌شناسی بسیار مورد بحث قرار گرفته است، تعریف استانداردی درباره آن وجود ندارد. شاید بتوان به صورت کلی هوش را توانایی آموختن و کاربرد مهارت‌هایی تعریف کرد که برای سازگاری موفقیت‌آمیز با نیازهای فرهنگ و محیط فرد لازم است. وجه اشتراک بیشتر آزمون‌های هوشی آن است که ضریب هوش (آی‌کیو) انسان را اندازه‌گیری می‌کند. ضریب هوشی (آی‌کیو) به تنهایی نمی‌تواند هوش کلی افراد را اندازه‌گیری کند. زیرا آی‌کیو اساسا استعداد تحصیلی را اندازه‌گیری می‌کند. به گفته هاوارد گاردنر، روان‌شناس مشهور دانشگاه هاروارد، هوش یک توانایی یک‌بعدی نیست. هوش‌های چندگانه وجود دارند. نظریه هوش چندگانه گاردنر توجه بسیاری را جلب کرده است. او هفت نوع اصلی هوش را معرفی کرد.
  •  تونی بوزان، نویسنده و محقق مشهور انگلیسی معتقد است که 10نوع هوش اولیه وجود دارد

  • - هوش کلامی یا زبانی: به درک معنای واژه‌ها و استدلال از طریق کلمات اشاره دارد. شاعران، نویسندگان و سخنوران چیره‌دست به میزان زیادی این توانایی را دارند. موفقیت تحصیلی به این هوش بستگی دارد و بخش اعظم آزمون‌های پیشرفت و آی‌کیو این توانایی را می‌سنجیدند. در جوامع امروزی این هوش محور توجه است.
    - هوش عددی: نوعی توانایی ریاضی - منطقی است. دانشمندان، حسابداران و فیزیکدانان بیش از دیگران از این توانایی بهره‌مندند و موفقیت تحصیلی به آن بستگی دارد. بخش اعظم آزمون‌های آی‌کیو و پیشرفت براساس این توانایی بوده است. در جامعه تحسین‌برانگیز است، ولی دور از دسترس پنداشته می‌شود.
    -هوش فضایی: نوعی توانایی تجسم و عملیات فضایی است. بدون آن نمی‌توان اشکال پیچیده را دستکاری یا خلق کرد. صفحه‌آرایی‌ها، ساخت نمونه‌ها، ساختارها و طرح‌های گرافیکی به این هوش وابسته است. از طریق این هوش می‌توان نقشه را خواند و به مقصد رسید. مهندسان، ملوانان، معماران، مجسمه‌سازان، نقاشان، باغبانان و جراحان برجسته به وفور از این هوش بهره می‌برند.
    - هوش میان‌فردی: توانایی مربوط به ارتباط با افراد و درک آنها. این هوش، به درک بهتر احساس و افکار دیگران منجر می‌شود. هوش بین‌فردی شاید پیچیده‌ترین توانایی و ضروری‌ترین ابزار برای موفقیت در زندگی باشد، مگر اینکه موفقیت صرفا کسب مدال‌های جهانی المپیاد ارزیابی شود. فروشندگان موفق، سیاستمداران، معلمان، مشاوران، رهبران مذهبی و رهبران دیگر گروه‌ها باید هوش میان‌فردی بالایی داشته باشند.
    - هوش درون‌فردی: هوش میان‌فردی توانایی درک و سروکار داشتن با دیگران است، بنابراین هوش درون‌فردی توانایی درک و سروکارداشتن با خود است. نام دیگر این هوش، بینش شخصی است. درک خود برای همه ما بسیار مهم است. افرادی که با خود سازگارند هوش بین‌فردی زیادی دارند و کسانی که با خود در جنگ‌اند، در این بخش کاستی دارند. این هوش ضرورتا توام با دیگر هوش‌ها نیست. برای مثال برخی از افراد هوش عددی و کلامی بالایی دارند، اما رفتارهای خودتخریبی زیادی از خود نشان می‌دهند. هیچ یک از استعدادها و توانایی‌های ممتازشان در دیگر حیطه‌ها به شادی آنان نمی‌انجامد. زیرا یا هوش بین فردی آنان نقص دارد یا اینکه کاملا کاربردی (عملیاتی) نیست. به منظور موفقیت در زندگی، باید از خطاهای خود آگاه شویم و آرزوها و ویژگی‌های شخصی خود را ارزیابی کنیم. البته مشاوره با افراد متخصص به رشد هوش میان‌فردی و بین فردی کمک می‌کند.
    -هوش فیزیکی: هوش فیزیکی توانایی استفاده درست از بدن و حرکات بدن است. برخی بر این باورند که ورزشکاران افراد باهوشی نیستند و باید از طریق بازی کردن در گروه ورزشی پیشرفت کنند. اما در حقیقت، ورزشکاران ماهر، هوش فوق‌العاده‌ای دارند. ورزشکاران المپیک باهوش‌اند. هوش بدنی توانایی بالا و پیچیده‌ای محسوب می‌شود، زیرا نیازمند محاسبات زیاد، حرکات هماهنگ، تعادل ظریف، وضعیت مناسب اندام و فضاسازی در جهت هماهنگی با بدن شخص است.
    -هوش حسی: منظور از این هوش، توانایی استفاده از حواسی مانند بینایی، شنوایی و بویایی است. بسیاری از ما توانایی استفاده کامل از حس خود را نداریم. می‌بینیم، ولی مشاهده نمی‌کنیم؛ می‌شنویم، ولی گوش نمی‌دهیم؛ و لمس می‌کنیم، اما احساس نمی‌کنیم. ما در فضایی مه‌آلود زندگی می‌کنیم. برای آزمون این گفته یک چشم خود را ببندید. ملاحظه کنید با یک چشم چه میزان کمتر می‌بینید. در واقع ما برای مدیریت محیط از حس‌های خود به طور کامل بهره نمی‌گیریم.
    -هوش معنوی: این هوش توانایی به وجود آوردن زندگی متعادل با جهان، طبیعت و محیط اطراف‌مان است. یعنی توانایی زندگی هماهنگ با همه انسان‌ها و موجودات دیگر. هوش معنوی یعنی باورکردن قدرت خداوند، علاقه به انسانیت و پذیرش حضور یک قدرت والاتر. ثمره این هوش، عشق عالمگیر، مهربانی و ملاطفت به عنوان بخشی از ویژگی شخص است.
    -هوش خلاقانه: توانایی توجه به موضوعات، اتفاقات و مسایل به شیوه‌ای کاملا تازه و بدیع حاصل این هوش است. افکار خلاق در مقابل افکار متعارف قرار می‌گیرند. گاهی بعضی از راه‌حل‌ها تنها می‌تواند از یک ذهن خلاق نشات بگیرد. وقتی می‌گوییم مشکلی قابل حل نیست، منظورمان این است که مشکل از طریق منطق متعارف قابل حل نیست، اما شاید این مشکلات با رویکرد متفاوت به مشکل قابل حل باشد. مثالی از قانون جاذبه زمین می‌زنیم. همه مردم می‌بینند که سیب از درخت می‌افتد، اما نیوتن افتادن سیب از درخت را از دریچه دیگری دید و نیروی جاذبه را کشف کرد.
    -آزمون‌های آی‌کیو و کلامی براساس تفکر و منطق متعارف است. در تفکر و منطق متعارف برای هر پرسش تنها یک پاسخ وجود دارد. اگر شما آن پاسخ خاص را بدهید، نمره می‌گیرید. تفکر خلاق یعنی دادن پاسخ‌های متفاوت؛ پاسخ‌هایی که از روی عادت به ذهن ما نمی‌آیند. به همین دلیل معمولا افراد خلاق در دوران تحصیل مشکلاتی دارند. آنها اغلب به پاسخ‌هایی فکر می‌کنند که برای دیگران نامعقول و عجیب است.

 

 

پایان مقاله

 


Buzan's memory improves with age

 

*************

 

Your Intelligences

Your ten intelligences can be divided into three major categories; your Creative and Emotional Intelligences; your Bodily Intelligences; and your Traditional IQ Intelligences.

Book Extract - Head First by Tony Buzan

 

 

>>نقشه ذهنی

 

**************************************************

The Nine Types of Intelligence

By Howard Gardner

 

1. Naturalist Intelligence (“Nature Smart”)

 

Designates the human ability to discriminate among living things (plants, animals) as well as sensitivity to other features of the natural world (clouds, rock configurations).  This ability was clearly of value in our evolutionary past as hunters, gatherers, and farmers; it continues to be central in such roles as botanist or chef.  It is also speculated that much of our consumer society exploits the naturalist intelligences, which can be mobilized in the discrimination among cars, sneakers, kinds of makeup, and the like. 

 

2. Musical Intelligence (“Musical Smart”)

 

Musical intelligence is the capacity to discern pitch, rhythm, timbre, and tone.  This intelligence enables us to recognize, create, reproduce, and reflect on music, as demonstrated by composers, conductors, musicians, vocalist, and sensitive listeners.  Interestingly, there is often an affective connection between music and the emotions; and mathematical and musical intelligences may share common thinking processes.  Young adults with this kind of intelligence are usually singing or drumming to themselves.  They are usually quite aware of sounds others may miss.

 

 

3. Logical-Mathematical Intelligence (Number/Reasoning Smart)

 

Logical-mathematical intelligence is the ability to calculate, quantify, consider propositions and hypotheses, and carry out complete mathematical operations.  It enables us to perceive relationships and connections and to use abstract, symbolic thought; sequential reasoning skills; and inductive and deductive thinking patterns.  Logical intelligence is usually well developed in mathematicians, scientists, and detectives.  Young adults with lots of logical intelligence are interested in patterns, categories, and relationships.  They are drawn to arithmetic problems, strategy games and experiments.

 

4. Existential Intelligence

 

Sensitivity and capacity to tackle deep questions about human existence, such as the meaning of life, why do we die, and how did we get here.

 

5. Interpersonal Intelligence (People Smart”)

 

Interpersonal intelligence is the ability to understand and interact effectively with others.  It involves effective verbal and nonverbal communication, the ability to note distinctions among others, sensitivity to the moods and temperaments of others, and the ability to entertain multiple perspectives.  Teachers, social workers, actors, and politicians all exhibit interpersonal intelligence.  Young adults with this kind of intelligence are leaders among their peers, are good at communicating, and seem to understand others’ feelings and motives.

 

6. Bodily-Kinesthetic Intelligence (“Body Smart”)

 

Bodily kinesthetic intelligence is the capacity to manipulate objects and use a variety of physical skills.  This intelligence also involves a sense of timing and the perfection of skills through mind–body union.  Athletes, dancers, surgeons, and craftspeople exhibit well-developed bodily kinesthetic intelligence.

 

7. Linguistic Intelligence (Word Smart)

 

Linguistic intelligence is the ability to think in words and to use language to express and appreciate complex meanings.  Linguistic intelligence allows us to understand the order and meaning of words and to apply meta-linguistic skills to reflect on our use of language.  Linguistic intelligence is the most widely shared human competence and is evident in poets, novelists, journalists, and effective public speakers.  Young adults with this kind of intelligence enjoy writing, reading, telling stories or doing crossword puzzles.

 

8. Intra-personal Intelligence (Self Smart”)

 

Intra-personal intelligence is the capacity to understand oneself and one’s thoughts and feelings, and to use such knowledge in planning and directioning one’s life.  Intra-personal intelligence involves not only an appreciation of the self, but also of the human condition.  It is evident in psychologist, spiritual leaders, and philosophers.  These young adults may be shy.  They are very aware of their own feelings and are self-motivated.

 

9. Spatial Intelligence (“Picture Smart”)

 

Spatial intelligence is the ability to think in three dimensions.  Core capacities include mental imagery, spatial reasoning, image manipulation, graphic and artistic skills, and an active imagination.  Sailors, pilots, sculptors, painters, and architects all exhibit spatial intelligence.  Young adults with this kind of intelligence may be fascinated with mazes or jigsaw puzzles, or spend free time drawing or daydreaming.

 

 

From: Overview of the Multiple Intelligences Theory.  Association for Supervision and Curriculum Development and Thomas Armstrong.com

 

 

http://skyview.vansd.org/lschmidt/Projects/The%20Nine%20Types%20of%20Intelligence.htm

 

 


preschool activities

http://www.preschools4all.com/howard-gardner.html

 

 

http://biz.thestar.com.my/news/story.asp?file=/2009/7/11/business/4280904&sec=business

 

*****************************************************

 

 

 

http://www.xerosite.net/four-types-of-human-intelligence.html

 

******************************************************

 

 

 

Educational Best Practices

www.indg.in/primary-education/best-practices/multiple-intelligences-theory-which-one-your-learning-style

 

هوش چیزی است که ارزیابی و اندازه گیری آن کار ساده ای نیست چون انواع بسیار متفاوتی دارد. در سال 1983،

دکتر هاوارد گاردنر استاد دانشگاه هاروارد، مفهوم جامع تری از هوش ارائه داد و آن را چند-هوشی

نامید. تئوری او با نظریات سنتی در این رابطه که می گفتند "آیا می توانید وقایع را به خاطر بسپاری، ریاضیات

انجام دهی، منطقی فکر کنی و جمله های صحیح بنویسی؟" کاملاً مغایر بود. و دیدگاهی بسیار جامع تر برای

قضاوت در مورد هوش افراد داشت.

 


طبقه بندی اولیه شامل 7 دسته بود که هر کدام بخش های متفاوتی از هوش را شامل می شد:

هوش و دانش زبانشناختی: مهارت کار کردن با زبان و کلمات. گاهاً می بینیم که بعضی قادر به تکلم به چندین زبان مختلف هستند، در حالیکه بعضی در یادگیری یکی هم درمانده اند.

هوش منطقی و ریاضی: حل مشکلات به طریقی کاملاً منطقی. نوعی از هوش که بیشتر شامل کتابخوانان است.

هوش موسیقی: قابلیت فکر کردن در قالب نُت های موسیقی و ریتم. چه در نواختن و چه در آهنگ سازی.

هوش فضایی: حل مشکلات به صورت بصری، در مغز فرد. جهت یابی و ناوبری از مهمترین آنهاست ولی توانایی در هنر، مجسمه سازی و طراحی نیز از این دسته اند.

هوش جنبش فیزیکی: داشتن توانایی در حرکت عضلات و سایر حرکات ورزشی.

هوش میان فردی: توانایی شناخت احساسات، حالات و عواطف دیگران. مهارت های اجتماعی.

هوش درون فردی: اطلاع از خودمان، احساسات و افکار خودمان.


http://asmonia.net

 

***************************

 

 

 

Figure 2: Mind Map© (Busan, 1993) showing Howard Gardner’s ‘Multiple intelligences’ – an original Mind Map© by Peter Greenhalgh, 2001.Mind Map© (Busan, 1993) showing Howard Gardner’s ‘Multiple intelligences’

http://www.geography.org.uk/gtip/thinkpieces/sen
نویسنده : هاشم : ٧:٢٤ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/٢/٢٠
Comments نظرات () لینک دائم