زیتون(روان شناسی ازدواج)

این گونه معاشرت کنیم

 

بسم الله الرحمن الرحیم

مصافحه، معانقه و روبوسی: اسلا م در برنامه های تربیتی و اخلا قی سعی دارد تا بتواند محبت و دوستی در دل بندگان خدا برقرار نماید و عشق و علا قه را با بهترین نحو اجرا نماید.

همان طور که کلمات پیشوایان دین وسیره اولیا و رهبران اسلا م دیده شده همه گوهرهای ارزنده بودند بعد از این که سلا م گفتن را ترویج می نماید با فشردن دست مومن بوسیدن آنان با گرمی و محبت آمیخته می شود. و کاملترین تهنیت ها و درودها، مصافحه و دست دادن است.در سخن پیامبر است که مسلمانان وقتی باهم دیدار می کنند و با هم دست می دهند گناهانشان مانند برگ درختان می ریزد. و این که سلا م می کنید و مصافحه می کنید با لب خندان و روئی گشاده از هم جدا شوید.

برای شیعیان، نوری است در پیشانی که در دنیا با آن شناخته می شوند و حتی یکی از آنان برادر ایمانیش را ملا قات می کند واو را می بوسد از پیشانی و از همان جایگاه نور برروی بوسه می زند.زیارت و دیدار برادران دینی: از موجبات گسترش دوستی و محبت واز عوامل توسعه مودت و دیگر خواهی در جامعه آنست که مردم همدیگر را فراموش نکنند و گاه و بیگاه به یکدیگر سربزنند و به دیدار هم بشتابند.این معنی که در فرهنگ اسلا می به عنوان زیارت و ملا قات مطرح است از دیدگاه های مختلف مورد توجه قرار گرفته و برای این عمل صالح و خداپسندانه پاداش ها و آثار فوق العاده ای ذکر شده است.

از نظر رسول گرامی مردی که به زیارت و ملا قات برادر دینی اش می رود و به او اظهار دوستی می کند خبر هفت گروهی است که در زیر سایه عرش الهی- در روزی که سایه ای جز سایه خداوندی نیست- خواهند آرمید.

امام پنجم در سخنانی می فرماید: وقتی مومنی به قصد دیدار و زیارت برادر ایمانیش ازخانه خود بیرون میآید خداوند فرشته ای بر او می گمارد و از خانه خود بیرون می آید و فرشته یک بال در روی زمین پهن می کند تا آن مومن از آسیب ها و خطرات زمینی محفوظ باشد و بال دیگر در آسمان پهن می کند تا از بلا یای آسمانی محفوظ باشد.در کلا می دیگری می فرماید: برای خدای عزو جل بهشتی است که جز سه گروه به آن راه نخواهند یافت:

اول: شخصی که بر ضرر خودش به حق قضاوت و حکم کند.

دوم: مردی که برادرش را برای رضایت خدا زیارت و دیدار نماید.

سوم: مردی که دوست و برادر دینی اش را برخود مقدم بدارد.

خود داری از ملا قات مردم: امام صادق(ع) می فرماید: از زیارت برادران دینی و دوستان شیعه ملول و خسته نباش زیرا هرگاه فرد مومنی با برادر دینی خود دیدار می کند و با او خوش و بش می نماید تا روز قیامت  برای او تهضیت فرستاده می شود و وقتی با او دست می دهد خداوند صد رحمت برای این عمل او منظور می کند.

 که خود و نه درصد از آن کسی است که علا قه و محبت بیشتری به طرف مقابل دارد.

هرکس از محبت و دوستی به برادران مومن روی گردان باشد و آنان را به هر دلیلی نپذیرد و به خانه خود راه ندهد گرفتار بالا  و مصیبت می شود و از رحمت خداوند غافل و دور می شود.

چگونه نامه بنویسیم: نامه نگاری یکی از وسائل ایجاد محبت و از راه های برقراری ارتباط مهرآمیز و از جمله ابزار به وجود آورنده دوستی و مودت می باشد و از آموزش های اصولی اسلا م است که شخص مسلمان باید هر امر مهم و قابل ذکری را با نام خدا آغاز نماید وهرگاه کاری را بدون ذکر نام خدای متعال و یا غفلت از پروردگار شروع نماید آن کار، پایان خوب و سرانجام نیکو نخواهد داشت و شاید اصلا  به پایان نرسد.

قرآن چگونگی نامه نگاری سلیمان پیامبر را به ملکه سبا نقل قول می نماید.

نامه هرشخص بیانگر عقل، درایت و هوش و میزان اندیشه اوست این معنی را پیشوایان مذهب در لا به لا ی کلماتشان بیان فرموده اند.

از نظر امام صادق(ع) از نامه هر شخص می توان به پایه عقل، بصیرت و آگاهی او پی برد و از فرستاده اش نیز شعورفطانت،    و زیرکی او را می توان تشخیص داد.

در میان کلمات حکمت آمیز مولا و سرور پرهیزگاران علی بن ابیطالب(ع) به نکاتی بس ظریف و دقیق بر می خوریم که برای یک نظام اسلا می و کارگزاران و کارمندان آن در وزارتخانه ها و ادارات و در ارتباط با آن چه به عنوان کاغذبازی شهرت پیدا کرده، خط مشی خوب و مفیدی را نشان می دهد.قلم ها را نازک و فاصله سطرها را کم کنید و مطالب زائد و اضافی را حذف نمایید و بیشتر به محتوای نامه و ذکر مطالب لا زم و ضروری بپردازید زیرا خزانه دولت و بیت المال مسلمین نمی تواند این گونه ضرر و زیان را تحمل کند.چکیده از کتاب علوی20 فروردین مردمسالاری

نویسنده : هاشم : ۱۱:٤٥ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٩/۱۱/٥
Comments نظرات () لینک دائم